Recykling banerów – jak odpowiedzialnie zarządzać tymi odpadami?

Druk banerów reklamowych należy do najpopularniejszych usług świadczonych przez agencję reklamy Git w Żywcu. Są one bowiem szeroko wykorzystywane nie tylko w marketingu produktów i usług, ale stanowią kluczowy element kampanii wyborczych. Banery – mniejsze i większe – zdobią płoty, ściany budynków, słupy reklamowe, a często są montowane również na osobnych konstrukcjach. W przeciwieństwie do papierowych plakatów są one jednak wykonywane z trwalszych, sztucznych materiałów takich jak winyl czy nylon co sprawa, że nie są tak łatwe w utylizacji.

Kreatywne sposoby na wykorzystanie zużytych banerów

Z różnych przyczyn banery nie zawsze mogą być poddane procesom recyklingu. W celu uniknięcia konieczności składowania ich na wysypiskach powstało mnóstwo niezwykłych inicjatyw dających banerom drugie życie. Co ciekawe, ich twórcami są nie tylko artyści i aktywiści, ale też politycy, którym nie jest obojętna szeroko pojęta ochrona środowiska.

  • Banery reklamowe są chętnie przyjmowane przez schroniska czy inne stowarzyszenia zajmujące się opieką nad zwierzętami. Z uwagi na ich parametry techniczne – odporność na uszkodzenia, wilgoć i promieniowanie UV oraz doskonałą izolację przed wiatrem – doskonale nadają się do ocieplania psich bud i boksów.
  • Jedna z polityczek zasłynęła wykorzystaniem swoich powyborczych banerów w motocrossie. Jak się okazuje, są one na tyle wytrzymałe, że świetnie nadają się jako ekologiczne maty pod motocykle.
  • Prawdziwą furorę robią też upcyklingowe akcesoria – plecaki, torebki, kosmetyczki czy nerki wykonywane ze zużytych banerów. Duża różnorodność kolorystyki czy faktur sprawia, że osoby zajmujące się szyciem tego rodzaju akcesoriów mają prawdziwe pole do popisu. Wykonywane z banerów reklamowych dodatki są dziś modnym elementem garderoby, a dla osób je noszących również środkiem wyrazu wyznawanego światopoglądu.

Gospodarowanie zużytymi banerami reklamowymi – możliwości i ograniczenia

Proces ponownego zastosowania banerów zaczyna się od zbierania, a następnie ich dokładnego oczyszczania. Oczywiście, choć jest to coraz bardziej popularne, nie jest powszechną praktyką – duża część banerów reklamowych staje się po prostu kolejnym, składowanym w różnych miejscach odpadem.

Warto pamiętać, że banery nie są typowym odpadem komunalnym, dlatego zużyte powinny zostać przekazane odpowiedniej firmie zajmującej się recyklingiem lub utylizacją. Takie działania sprzyjają ochronie środowiska, ograniczając ilość porzucanych na każdym kroku odpadów.

Zamawiając materiały do kampanii wyborczej czy też banery reklamowe dla firm pamiętajmy, że ich późniejsza utylizacja staje się naszą odpowiedzialnością.